Fagprogram marked og forbruk
Thon Hotell Oslo Airport 7 -8 februar 2023
Alternative salgskanaler
Presentasjoner á 20 minutter:
Utvikling i salgskanaler for småskala matprodusenter - er fremtiden digital? - NIBIO ved Anna Birgitte Milford, og Universitetet i Sørøst Norge ved Viktorija Viciunaite
Hvor stor må man være? Erfaringer med alternative salgskanaler ved Gudbrand Qvale fra Horgen Gård
Inspirasjonsbonde i Landbrukets Økoløft
Markedssituasjonen for økologisk melk – flaskehalser og løsninger
Presentasjoner à 15 minutter:
Presentasjon av rapporten “Verdikjeden for økologisk melk - En helhetlig gjennomgang av rammevilkårene i den norske verdikjeden for økologisk melk” v/ fagdirektør Sigurd-Lars Aspesletten i Landbruksdirektoratet
Presentasjon av rapporten “Mangel på norskprodusert øko-melk?” v/ Anne Bunger, AgriAnalyse
Panelsamtale
Deltagerne innleder samtalen med korte presentasjoner på 3 minutter før panelsamtalen:
Trond Lund, meieribestyrer Rørosmeieriet
Knut Lutnæs, seniorrådgiver COOP
Tor- Jacob Solberg, leder Norsk Bonde og småbrukarlag
Bodhild Fjelltveit, nestleder Norges Bondelag
Ordstyrer er Markus Hustad, daglig leder i Økologisk Norge.
Bærekraft og merkeordninger: Merker vi forskjellen?
Fire presentasjoner på 15 minutter hver:
Matvalget: Fra økojord til offentlig bord. Om økologisk mat i kostholdsråd, innkjøpsregimer og storkjøkken.
Svanemerkets bærekraftsundersøkelse: Hva opptar forbrukerne mest. og økologiens plass i merkeordningene.
Stiftelsen Norsk Mat: Forbrukernes kjennskap til Ø-merket og arbeidet for å heve kunnskap og forbruk av økologiske matvarer.
NewTools: Skåringssystem for matens bærekraft
Foredragsholdere:
Karl-Oskar Smerud Nicolaisen, markedsrådgiver Svanemerket
Anne Mette Johnsen, avdelingsleder Stiftelsen Norsk Mat
Siri Solberg, rådgiver Matvalget
Hanne Møller, seniorforsker Norsus